Home / Uncategorized / Vær bevisst på sittestilling når du leser
7 september, 2018

Vær bevisst på sittestilling når du leser

Posted in : Uncategorized on by : admin

For oss som er glad i å lese bøker, opplever vi av og til ubehag ved å sitte alt for lenge i en bestemt stilling som stiv nakke og smerter i ryggen.

Mange tenker ikke over hvor stor belastning det kan være for nakke og skuldre over tid. På tide å bytte ut den gamle lenestolen shopello.no kanskje?

Her er noen tips for å gjøre leseopplevelsen litt mer hyggelig etter lesing også.

Sitt med rett beinhøyde

Sitter du i stol og leser er det viktig å tenke over beinplassering. Lårene skal gå parallelt med gulvet og stolkanten skal ikke presse under låret og stopper blodsirkulasjon. Det er derfor viktig at stolbeina ikke er for høy i forhold til dine ben.

Støtt beina

Om du vil sitte i en litt mer avslappet positur, sørg for at beina er støttet og løftet opp, da vil du føle deg enda mer avslappet til sinns også og kan konsentrere deg bedre om lesestoffet.

Støtt opp ryggen

Helst ikke sitt fremoverbøyd med en bok liggende på et bord foran deg, da kan du fort kjenne ubehag i korsryggen og nakke. Det snakkes mye om hvordan barn i dag får problemer med rygg grunnet telefoner og nettbrett, men like viktig under lesing også.

Vær rett i rygg og nakke og støtt gjerne opp med en pute i stolen også.

Hold boken i øyehøyde

Du bør helst ha boken rett foran øynene, ikke se ned. Da vil du mest sannsynlig ende opp med å bøye ryggen etterhvert. Støtt heller opp albuene med puter slik at du får løftet boken og blikket.

Ta pauser

Det kan være vanskelig å legge fra seg en spennende bok, men prøv å ta pauser innimellom.

Kroppen trenger å få strekket seg litt og er ikke sunt å sitte i samme stilling hele tiden. Dette er viktig for øynene også. Det er ikke bra å fokusere synet for lenge på samme objekt.

Bruk behagelig belysning

Det er viktig å regulere belysningen slik at den verken er for skarpt eller for svakt. Dette fører til at du anstrenger synet og må fokusere mye mer på hva du leser og kan få konsekvenser for syn og hodet. Man kan fort få hodepine om man anstrenger synet for mye.

Så selv om lesing er en stillesittende aktivitet, må man også tenke litt på helsa her også. I dag er det mange som opplever kroniske problemer med rygg og nakke på grunn av at de enten sitter feil på jobb eller hjemme.

Opplever du noen av de problemene som er nevnt her etter en leseøkt så bør du gjøre endringer i rutinene snarest mulig for å unngå at du får vedvarende plager.